Een onverwacht telefoontje

13 september 2019

Een van de bezoekers van het Straatpastoraat vroeg onlangs of wij voor hem bij een Fonds een aanvraag wilden doen voor bekostiging van een bril. We vertelden hem dat hij volgens de regels van het Fonds dan eerst in de winkel een pro forma nota moest aanvragen om aan het Fonds voor te leggen. 

Helaas heeft hij dit - misschien door het taalverschil - niet helemaal goed begrepen en heeft hij bij Hans Anders direct een bril besteld. Vervolgens bleek het Fonds wel een bril te willen vergoeden, maar dan via een andere firma waarmee zij een samenwerkingsverband hebben. Dus moest de bril bij Hans Anders worden afbesteld. Maar deze lag inmiddels al klaar. De regel in een dergelijk geval blijkt te zijn dat bij annulering 25% van de kosten moet worden betaald. Vervelend, maar gezien de gemaakte kosten begrijpelijk en eigenlijk nog vrij soepel. Het ging in dit geval om € 66. Omdat meneer dit niet in één keer kon betalen, hebben wij hem dit bedrag geleend.

De volgende dag kreeg hij tot onze grote verrassing een telefoontje met de mededeling dat hij het bedrag van € 66 kon komen terughalen. Later bleek dat de verkoopster die ons had geholpen, ná ons bezoek aan de winkel heeft overlegd met de manager en dat toen (ongevraagd!) is besloten om dit sociale gebaar naar de klant en naar onze organisatie te maken. Heel mooi dat Hans in dit geval echt Anders is gebleken!